Skriv endnu bedre!

Forside Kontakt Om os Bestilling og priser Erhverv – Quick I & II Forfatter Kursus for ledige Mere …
Testimonials
Interview med Bente Clod

Folk er mere realistiske i dag Gennem årene er der sket en vis sproglig strømlining, mener forfatteren Bente Clod, der driver Det Danske Skriveinstitut. De unge forfatterspirer er mere målrettede og dygtige, sommetider med ret høje ambitioner. Vi har skabt en lidt for glat kunstnernorm, synes Bente Clod. Man lærer sig selv at kende i en kreativ proces og får et rum at agere i, siger Bente Clod. 24. juli 2010.
Kultur Af Karen Syberg
Det Danske Skriveinstitut udbyder et-års kurser, ugekurser, weekendkurser samt en lang række specielle arrangementer såsom vinterkursus på Gran Canaria, foredrags- og oplæsningsaftner. Til oplæsningen kommer ofte folk, som aldrig har læst op for nogen før, fortæller forfatteren Bente Clod, stifteren af instituttet. Hun var i 1984 den første i Danmark, der begyndte at udbyde skrivekurser, tre år før Forfatterskolen blev oprettet.
I dag er der mange om buddet. Der er sommerskrivekurser på højskolerne, og der er blevet oprettet en jysk pendant til Forfatterskolen med bopæl i Brønderslev og på Fanø. Dertil kommer mødesteder og skrivekurser på nettet som forfatterværk.net og fyldepennen.dk. Bente Clod udbyder ligeledes netkurser.
Hvor kommer skrivekløen fra, og hvorfor er der tilsyneladende flere og flere, som kaster sig over skriveredskaberne. Og er det en bestemt type mennesker? Bente Clod har gjort hele udviklingen med, så hvordan opfatter hun den?
På mit allerførste skrivekursus, arrangeret af kvinfo kursusvirksomhed i 1984, kom der 40 deltagere. Alt fra rengøringskoner, overklassefruer, punkere og ekspeditricer. Jeg opdagede her, at jeg kunne skabe et seriøst og selvuhøjtideligt skriveforum med plads til ekstrem- udtryk. I modsætning til stemningen i det etablerede danske litteraturparnas, siger hun.
I dag er deltagerne akademikere, som vil skifte spor, folk fra mellemlaget og mange, der søger et kreativt udtryk. Der en større bevidsthed end tidligere hos dem, der vil være forfattere, mener hun.
De, der satser på en debut er mere målrettede end før, og de er velorienterede, de har flere informationskilder: Der er nettet, der er poetry slam og forfatternetværk for prædebutanter såsom Fyldepennen.dk, HUF, Håbefulde Unge Forfattere og Literaturhaus, der også har skrivesteder og torsdagscafé mm, hvor skrivere kan mødes.
Kursisterne har også forstået, at det ikke behøver at være højtideligt at arbejde kreativt med sproget, sådan som det var, da jeg debuterede i 70erne.

Hvis der opstår blærethed på hendes kurser, slår hun lidt ned på det, siger hun. Hun anlægger fra begyndelsen den seriøse, men uhøjtidelige tone, jeg oplevede på Filmskolens første manuskripthold, grundlagt af Ulla Ryum og hendes assistent Mogens Rukow. Det gælder om at få holdets opmærksomhed væk fra mig og ind i gruppens eget synergifelt!
En lille snørestøvle Når Bente Clod går i gang med et hold, sætter hun dem til at varme op i fem minutter, såkaldt powerwriting, Non Stop eller processkrivning. Det er vigtigt at give dem en startproces, de kan tage med hjem. Derefter får de et stikord, og så plejer der at blive skrevet noget, der er godt og især vidt forskelligt. De uerfarne lærer af de erfarne.
Den udvikling, Bente Clod ser hos sine kursister, kan skyldes en smallere kursistgruppe, mener hun.
I dag er det hele lidt mere strømlinet, de krumlede udtryk holder sig hjemme, det brede vækstlag kan ikke se sig selv på et skrivekursus. Vi har skabt en lidt for glat kunstnernorm, siger hun. Du må gerne være speciel, men på bestemte måder, ellers kan vi ikke opfatte dig.
Derfor ser Bente Clod det som et af sine mål at få folk til at udvikle deres eget udtryk og bevare deres egen specielle sprogtone, forklarer hun.
Efter at aftenskolerne fik frataget deres tilskud, faldt mange fra, flest pensionister og fattige. Og det er ærgerligt, mener hun og fortæller om en lille snørestøvle, der krabbede sig ind og kun blev et par timer, før han var væk igen. Men fik skrevet noget fuldstændig enestående på papiret, der var oversået og beskrevet på alle leder og kanter som filigran, som de korrekturer, man kende fra Marcel Prousts hånd. Han kunne skrive, men tålte slet ikke dagslyset, der pludselig ramte ham.
Populære krimier I den tid, Bente Clod har undervist, er de litterære strømninger skiftet adskillige gange. Fra 1970ernes bekendelseslitteratur over 80ermodernisme til 90erminimalisme og en ny realisme blandet godt op med fantasy, science fiction, chicklit og krimilitteratur. Og de skiftende litterære strømninger afspejler sig i teksterne hos dagens kursister.
Lige nu er det krimier, nogle satser på. Mange journalister vil gerne skrive en krimi, driller hun.
Men der er ikke tid til at drøfte litterære strømninger og forfatterskaber på et tidsbegrænset skrivekursus, hvor folk skal arbejde med deres egen sprogudvikling.
Skrivekurser som Hemingwayskolen, mit institut og højskolernes tilbud fungerer som forberedelseskurser for en debut eller Forfatterskolen. På mit Etårshold debuterer to til fem fra hvert hold. I 2009 havde alle Gyldendals debutanter gået på Hemingwayskolen.

Alle kursisterne vil nok gerne være forfattere, når man går dem på klingen, mener Bente Clod, selv om kun 10 til 20 procent i præsentationsrunden siger det højt. Der kan være andre grunde til at gå på skrivekursus. For eksempel funktionsskriverne, der skriver til daglig og har brug for inspiration: kommunikationsrådgivere, redaktører, kommunalpolitikere, præster, journalister, og andre folk, der bruger sprog i deres hverdag. Der er dansklærere, og der er mange studerende, som kommer, fordi de føler, at de har tabt deres eget sprog på universitetet. Pudsigt nok er de oftest gode til at lægge universitetsvanerne fra sig, hvorimod de ikke altid er gode til at strukturere en tekst, fortæller hun.
Hvad man også kan se af de mange, der bliver stikkende i specialesumpen.
Pensionister kommer typisk for at skrive deres erindringer.
Men de opdager hurtigt, at det er sjovt at skrive om hvad som helst. Meget tit ender kurset med noget andet, end de har tænkt sig. Så har de lært basisredskaberne, og kan gå tilbage til erindringerne derhjemme.
Først får kursisterne gruppens respons, derefter giver Bente Clod sin respons. Hun går ikke så meget ind i indholdet som i sproget.
Det er der simpelthen ikke tid til.
Uberegneligt talent Jeg og de andre kursister kan godt se, når noget er helt specielt, fortæller Bente Clod.
Men heldigvis skal jeg ikke tænke i udgivelse og markedsmuligheder, jeg skal stimulere sprogfornemmelsen og skrivelysten. Jeg siger med vilje ikke talentet, for det er en uberegnelig faktor, der sommetider viser sig midt i kursusforløbet med voldsom kraft.
Når talentet pludselig udfolder sig, sker det både på grund af hendes egen og gruppens påvirkning, mener Bente Clod.
Det at være i et skrivende miljø og få udfordringer og høre de andres vidt forskellige udtryk giver en platform, hvorfra man kan dykke ned i sine egne strømførende lag. Så at sige gå ind i dit eget indre rum og fremstille noget, du er alene med dig selv om. Holde det fast, holde sin ro eller uro ud. Man lærer sig selv at kende i en kreativ proces og får et rum at agere i. Folk har måske haft ting liggende i skuffen eller baghovedet, og så sidder de pludselig i et rum, hvor de har lov til at skrive, det betyder så hulens meget! Når jeg ser dem, der kommer igen og igen fra Fyn, fra Århus, men som måske ikke skriver noget særligt, så ved jeg, at de gemmer på et eller andet, der skal ud. Der er en grund til, at de kommer. Før eller senere eksploderer det for dem i gode digte, voldsomme historier eller en romanstart.
Der er enkelte, jeg ikke kan nå ind til. Som regel kan det klares med en mail eller snak. Også hvis de er særlig gode og ikke selv kan se det.
Kursisterne er blevet mere realistiske i dag, hvor de kan søge oplysninger om forlagene på nettet, og nu om dage sender forlagene også en kvittering for modtagelsen af et manuskript. Tidligere kunne folk gå et helt år uden at høre noget.
Fakta Leder af Det Danske Skrive-institut.
Filmskolens Manuskriptuddannelse 1979-81.
Indstillet til Nordisk Råds Litteraturpris 1981.
Debut 1975, derefter 23 bøger, bl.a. to lærebøger om at skrive film og fiktion.
Statens Kunstfonds tre-årige arbejdsstipendium 1983 samt andre arbejdsstipendier, Kate Fleronlegatet, Edith Rodelegatet, Ragna Sidénlegatet, Kulturministeriets Børnebogspris 2000 for trilogien Englekraft, der nu skal filmatiseres.
Har gendigtet og introduceret Emily Dickinson (USA 1830-1886) på dansk 2005 På Min Vulkan. Bente Clods seneste udgivelse er romanen Body Tactics 2009.